luni, 26 septembrie 2011

Caracteristicile artei dramatice - dupa NATYASHASTRA



107. În ea nu sînteţi reprezentaţi doar voi sau zeii, căci teatrul înseamnă repovestirea tuturor stărilor de existenţă (bhāva) din cele trei lumi.
108. Uneori el înfăţişează datoria (dharma), alteori petrecerile, uneori dobîndirea averii, alteori pacea minţii, o dată veselia, altă dată luptele şi omorurile, iar alteori plăcerile dragostei.
109 El învaţă pe cei virtuoşi virtutea, plăcerile dragostei pe cei dedaţi plăcerii, mustră pe cei răi şi neciopliţi şi-i îndeamnă pe cei supuşi la stăpînirea de sine.
110. Laşilor le dă curaj, putere celor ce se cred curajoşi, luminează pe cei neştiutori şi sporeşte înţelepciunea celor învăţaţi.
111. El aduce desfătare regilor, puterea de a îndura celor nefericiţi, învaţă dobîndirea averii pe cei ce au nevoie de bogăţie şi aduce pacea celor cu mintea tulburată.
112-113. Deci teatrul făurit de mine, înzestrat cu felurite stări emotive şi alternarea unor situaţii variate, este imitarea comportamentului oamenilor. El se întemeiază pe faptele oamenilor superiori, medii şi inferiori, aducînd îmbărbătare, distracţie şi fericire, fiind izvorul bunelor poveţe.
114. Prin prezentarea tuturor faptelor şi stărilor emotive (bhāva), ca şi prin experienţele estetice (rasa) iscate din el, teatrul va deveni îndrumătorul tuturor oamenilor.
115. Celor chinuiţi de suferinţă, trudă şi mîhnire, ca şi celor lipsiţi de noroc, arta teatrului le va fi izvor de alinare.
116. Conducînd la împlinirea datoriei, la faimă, viaţă îndelungată şi bunăstare, ca şi la sporirea inteligenţei, arta teatrului va ajunge mijlocul de educare a poporului.
117. Nu există vreo înţelepciune sau învăţătură, vreo artă sau meserie, nici măiestrie (yoga) ori faptă de folos care să nu fie înfăţişată în teatru.
118. Nu se cuvine ca domniile voastre să vă supăraţi pe nemuritori: arta teatrului va fi imitarea tuturor celor ce se petrec în Cele Şapte Continente.
119. Teatrul înseamnă reprezentarea vizuală a celor făptuite de zei, asura, regi şi gospodari, ca şi de înţelepţii brahmani.
120. Teatrul înfăţişează natura umană cu bucuriile şi durerile ei, prin interpretarea gestuală şi celelalte [tipuri de reprezentare].
121-122. Înzestrat cu legende din înţelepciunea Vedelor şi din vechile cronici (itihāsa), şi adăugind bunele purtări rînduite în śruti şi smrti, teatrul va deveni prilej de desfătare în lume."

Teatrul este o artă complexă şi completă, întrucît îmbină artele văzului cu cele ale auzului.
Binefacerile teatrului
Omul ce ascultã mereu această shãstra ce a ieşit din gura lui Brahma, şi care o pune în practicã aşa cum a fost rostită de cãtre Cel-nãscut-prin-sine, sau doar o citeşte şi o înţelege, ajunge la aceeaşi ţintã cu cei ce cunosc Vedele, cu cei ce fac sacrificii şi cu cei ce fac danii pioase.
Dintre toate daniile rânduite în lege, aceasta aduce cea mai mare roadă; căci dăruirea unui spectacol este cel mai preţuit dintre toate darurile.Zeii nu sunt niciodată atît de mulţumiţi de venerarea cu tămâie şi ghirlande, pe cât sunt de încântaţi de prezentarea spectacolelor de teatru aducătoare de noroc şi prosperitate. Cel ce ocroteşte şi cinsteşte muzica şi teatrul aşa cum se cuvine, va atinge fericita ţintă supremă a celor aflaţi sub stăpînirea zeului Ganesha.
Astfel, acţiunile prescrise în shastra în legătură cu reprezentaţia dramatică au fost redate sub forma multiplelor reguli; orice altceva a rămas nespus aici, va fi pus în practică de către specialişti, imitând purtările şi obiceiurile oamenilor.

Ce oare ar mai fi de spus? Pãmîntul sã fie plin de roade, sã piarã necazurile şi bolile, pacea sã domneascã peste vaci şi brahmani iar regele sã stãpîneascã întreg pãmîntul!

joi, 15 septembrie 2011

Interviu cu make-up artist Alexandru Abagiu - preluat envy.ro


Pentru prima data in Romania, make up artistul cu experienta internationala, Alexandru Abagiu a decis sa-si impartasesca secretele si trucurile profesionale cu specialistii din domeniul frumusetii. Seminarul “Masterclass by Alexandru Abagiu” se va desfasura ca parte integranta a manifestarii expozitionale Cosmetics Beauty Hair 2011

Q: Ce te-a determinat sa initiezi acest proiect?

AA: Pentru mine educatia in universul machiajului a constituit una dintre principalele preocupari inca de acum 15 ani cand am inceput sa lucrez in acest domeniu. La acel moment doar in strainatate, pentru ca era inexistenta in Romania si foarte costisitoare din punct de vedere financiar, iar acum in 2011 pentru ca standardul acestei meserii asa cum a fost ea implementata la noi in tara de diferite scoli de machiaj si cosmetica, unele serioase, dar in egala masura foarte multe axate pe profit imediat si mai putin pe imbogatirea cunostintelor elevilor, lasa de dorit.

Ma intalnesc foarte des cu intrebarea: “pe cand o scoala de machiaj Alexandru Abagiu?”. Raspunsul este simplu: programul extrem de incarcat si sedintele foto sau evenimentele care ma trimit dintr-un colt in altul al lumii fac practic imposibila o astfel de institutie. Mai ales ca, in ceea ce ma priveste, am tinut tot timpul proiectele personale sub o atenta observatie pentru ca ma consider un perfectionist, lucru pe care sper sa-l demonstrez inca o data cu acesta sesiune de Masterclass pe care o pun la cale de peste 5 luni.

Este informatia la care eu nu am avut acces la mine in tara atunci cand am avut nevoie de ea si pentru care am investit enorm in scoli de machiaj si cursuri de perfectionare in strainatate pentru a fi mai bun in ceea ce fac.

Q:Cui se adreseaza acest proiect?

AA: Aceste seminarii de make up dedicate profesionistilor au ca si scop o mai buna structurare a informatiei precum si familiarizarea cu cele mai noi tehnici in domeniul cosmeticelor. Cred cu sinceritate ca un astfel de seminar este binevenit atat pentru incepatori cat si pentru cei cu mai multa experienta in domeniul machiajului sau al cosmeticii. Fie ca in business-ul de salon, patronii colaboreaza cu make up artisti pentru a oferi un plus clientelei sau departamentul de cosmetica include servicii de machiaj, acest seminar este gandit sa ofere angajatilor acestora o informatie structurata, completata cu demonstratii live, step-by-step, ale tehnicilor prezentate.

De asemenea Masterclass-ul poate fi un plus si pentru hairstylistii care lucreaza in culisele prezentarilor de moda sau in studiourile foto, alaturi de fotografi si make up artisti, pentru a intelege mai bine meseria celor cu care fac echipa si pentru a fi in masura sa ceara anumite lookuri de mult timp standardizate pe plan international.

Nu am pretentia ca voia duce lucruri extrem de noi in prim plan, dar pot sa spun ca voi dezvalui tot ce tine de acel “savoir faire” al meu. Voi vorbi despre instrumentele pe care le selectez din cele mai indepartate colturi ale lumii si in egala masura voi dezvalui atuurile din maneca unui profesionist care a selectat mult pana sa decida ca un anume produs sau o anume tehnica functioneaza si functioneaza impecabil as putea adauga, pentru mine. In plus pentru ca imi doresc ca ochii participantilor sa prinda toate detaliile demonstratiilor asa cum si eu la randul meu am “furat” miscari sau trucuri de la marii make up artisti cu care am avut sansa sa lucrez sau de la care am putut sa invat ceva, fiecare participant va primi un desfasurator detaliat al tehnicilor demonstrate.

Q:Sunt foarte curioasa despre colaborarile cu vedetele, ce ne poti spune?

AA: La un seminar similar cu cel de acum din Septembrie de la Romexpo, seminar pe care l-am tinut la NY in Martie anul acesta in cadrul IBS am fost intrebat de participanti daca a lucra cu vedete constituie un avantaj tehnic sau din contra o eticheta publicitara adaugata numelui lucru nu foarte bine perceput in SUA. Pentru mine cei 6 ani de experienta activa in cadrul festivalului de film de la Cannes si a lucra direct cu Jane Fonda sau Claudia Shiffer , Faye Dunaway, Goldie Hawn, Salma Hayek, Mikey Rourke sau oricare dintre manechinele de top precum Karolina Kurkova sau Doutzen Kroes constituie in primul rand o dovada a profesionalismului pentru ca nu vorbim de oameni normali sau usor de multumit, sunt personalitati cu o anumita imagine publica pe care si-au castigat-o cu greu si stiu exact care sunt ingredientele care functioneaza pentru ele; au doar de nevoie expertiza unui super profesionist care sa puna in practica sub presiunea timpului acea reteta. Eu cred ca am reusit din moment ce de fiecare data cand revin in acest mediu, de la an la an ma astepta in avans din ce in ce mai multe bookinguri. In plus, am si avut foarte multe de invatat in special de la actritele mai in varsta, trucuri despre cum sa nu se stranga fondul de ten sau cum sa improspatezi aspectul fetei cu 20 de ani sau cum sa lucrezi cu plasturi de lifting, lucruri despre care voi vorbi pentru prima oara la aceste masterclassuri.

Q: La ce te astepti de la publicul acestor seminarii?

AA: Ma astept sa vad o noua generatie de profesionisti pregatiti sa ma bombardeze cu tot felul de intrebari tehnice pertinente, ma astept la cazuri specifice despre care sa vorbim si pe care sa le pot elucida si ma astept la un public odihnit si pregatit sa acumuleze un bagaj foarte mare de informatie extrem de pretioasa despre care sa primesc feed-back pozitiv odata ce au avut ocazia sa puna in practica sfaturile si tehnicile expuse si sa constate ca uneori detaliile fac diferenta.