duminică, 14 noiembrie 2010

ÎN BRAŢELE ZEULUI DANSULUI




Erau 40 de grade afară, iar noi spectatorii transpiram în timp ce beam Pepsi rece. Însă, dansatoarea, după ce şi-a terminat repertoriul, plin de sărituri impetuoase şi rapide, de dans ce a durat 2 ore, a venit la noi proaspătă ca o flare de lotus. Ea era îmbrăcată într-o ţinută de scenă adecvată, împodobită cu ornamente magnifice, iar o lampă cu ulei ardea pe scena pe care dansase.

- Nu-ţi este cald? Am întrebat-o pe dansatoarea de templu, aproape uitând să-I adresez un compliment pentru arta ei uimitoare. De altfel, am înţeles puţin din cascada de gesture, posturi statice de statuie, uneori mişcând doar degetele pentru a sublinia figurile complexe pe care le executa cu ochii.

- Gândurile mele îndreptate asupra căldurii mi-ar fi distras mintea de la Shiva, deoarece o devadasi, este o servitoare a unei zeităţi- apoi, ea a rămas pe gânduri misterioasă. Dar, acum îmi este clar că nu am dansat bine. Dacă aş fi dansat precum o face guru-l meu nici ţie nu ţi-ar fi fost cald acum.

Doar mai târziu am înţeles că adevăratul dar al unei devadasi, este la fel de mare ca şi cel al unui yoghin din Himalaya, care poate topi zăpada din jurul său, pe o arie de câţiva metri împrejur, doar prin căldura trupului său. În aceste cazuri materia acţionează în armonie perfectă cu energia psihomentală. Dar eu cred că dansul classic Indian depăşeşte practica yoga. Scopul oricărui yoghin este auto transformarea.
Scopul unui dansator de dans de templu Indian este de a deveni vasul energiei divine şi, de asemenea, de a-I conduce pe privitori către unitatea cu forţele cele mai înalte ale Universului. De aceea, nu este o întâmplare că finalul dansului şi momentul de culme al acestuia este extazul, eliberarea de problemele existenţei şi comuniunea cu sursa divină. O dansatoare sau un dansator acţionează ca o fiinţă cu capacităţi paranormale, un vindecător al bolilor corpului sau ale sufletului.
Aspectul uimitor este că o mulţime de oameni care privesc dansul de templu, nu numai că simt un sentiment foarte special de pace şi linişte interioară, dar simultan se vindecă de dureri, mai ales de cele de natură psihosomatică, iar aceasta se explică prin energia emanată de către fiinţa care dansează. Ceva similar se petrece atunci când un şaman îşi realizează dansul. Se crede că şamanii sunt obsedaţi de stafii. Însă, pentru cei ce realizează dansul classic Indian un aspect este sigur, fiinţa care dansează se identifică complet cu Shiva Nataraja, Marele Dansator Cosmic, iar spiritului acestuia coboară şi se manifestă prin corpul dansatorului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu